Begin April ben ik voor het eerst in New York geweest. Samen met mijn vriendin 9 dagen in de Big Apple. New York is een erg toffe stad en staat op menig bucket list. Maar wat als je er wilt fietsen? En dan bedoel ik echt fietsen op een racefiets en niet een citybike of een huurfiets nabij Central Park. Ik ben New York en het buitengebied daarvan gaan verkennen op een racefiets en deel hieronder mijn ervaringen met je.

Fietsverhuur
Toen de tickets en accommodatie geboekt waren en de trip steeds dichterbij kwam, ben ik gaan zoeken naar een racefietsverhuur en routes om zo te achterhalen of het überhaupt mogelijk is. De belangrijkste voorwaarde is dat je een racefiets hebt, dus ik besloot daar maar mee te beginnen. Met een Google zoekopdracht vond ik in eerste instantie vooral reguliere fietsverhuur in New York. Uiteindelijk kwam ik uit op een website waar ook gelinkt werd naar bedrijven die racefietsen verhuren en zo kwam ik uit bij The Domestique. The Domestique stond beschreven als een bedrijf die racefietsen verhuurd en alles er omheen tot in de puntjes regelt. Dat klonk goed. Na mailcontact bleek het bedrijf verhuisd te zijn naar de West-Coast en verwees de beste man me door naar Roula.cc. Kijkende op hun website zag ik mooie fietsen, maar aangezien de goedkoopste $150 per dag kost, besloot ik om verder te kijken. Een goede fiets is belangrijk (zeker na mijn avonturen in Sevilla), maar dit is wel erg prijzig.

Uiteindelijk kwam ik uit bij Ride Brooklyn. Ride Brooklyn heeft twee filialen in Brooklyn, waarvan één op 4 metrohaltes van ons appartement (filiaal Park Slope). Omdat we in de buurt waren ben ik er eerst binnengelopen om te bespreken wat de mogelijkheden waren. Ze gaven aan dat hetde voorkeur heeft om online je fiets te reserveren, maar dat had niet heel veel haast. De zaak zag er verder netjes uit, de mensen waren aardig en ze hadden zowaar een originele Sunweb fiets (Giant) hangen.

Ride Brooklyn Park Slope.

Twee dagen voordat ik wilde gaan fietsen heb ik online een boeking gemaakt. Via de website kun je zien wat ze op voorraad hebben inclusief de maat en beschikbaarheid op een bepaalde dag. Ik besloot voor de aluminium Giant Defy te gaan. Deze was $75 dollar voor een dag. Voor een wat oudere aluminium fiets nog steeds best prijzig, maar voor een dag prima en New York kent nou eenmaal een wat hoger prijspeil dan Nederland. Ten opzichte van Roula.cc kan ik toch mooi weer $75 in het spaarpotje voor mijn nieuwe racefiets doen :).

De huurfiets – Giant Defy.

Het fijne aan de huurovereenkomst met Ride Brooklyn is dat deze voor 24 uur geldt. Aangezien ik vroeg wilde vertrekken en ze pas om 10u ‘s ochtends open gaan, heb ik de fiets de dag ervoor om 18u opgehaald. Je kunt hier eventueel ook sportvoeding, bidons etc. kopen als je dit niet hebt meegenomen.

Omdat ik samen met mijn vriendin de fiets heb opgehaald en we vervolgens naar het appartement gingen, heb ik de fiets in de metro meegenomen. Dit gaat prima. Je kunt gebruik maken van de deuren naast de poortjes om je fiets bij het perron te krijgen.

Zaken waar je vooraf over na moet denken bij het huren van een fiets:

• De fietsen hebben standaard platte pedalen. Ik had mijn racefietsschoenen meegenomen en gevraagd of ze er SPD-SL pedalen op konden zetten. Deze hadden ze liggen en dit was verder geen probleem. Dit kon ik via de online reservering niet aangeven, dus ik heb hiervoor een aparte mail gestuurd.
  • Als je geen helm meeneemt, kun je deze lenen bij Ride Brooklyn.
  • Neem je eigen bidons mee of koop een bidon als souvenir.
  • Check of in het zadeltasje alles zit wat je nodig hebt bij pech. Na mijn lekke banden avontuur in Sevilla heb ik hier maar een extra bandje gevraagd. Ook een multitool en bandenlichters ontbraken en heb ik alsnog gekregen.
  • Als je met een Garmin een route navigeert, neem dan je Garminhouder mee, wel zo makkelijk.

De route
Bij het zoeken naar een route heb ik een nieuwe functionaliteit van Strava ontdekt: Local Guides. Local Guides bevat voor verschillende steden op aarde een aantal hardloop- en fietsroutes samengesteld door Locals. Een route die erg lekker schijnt te fietsen is de 9W to Nyack. Deze route gaat over de George Washington Bridge naar New Jersey. Deze route vond ik ook op andere sites en de man van de fietsverhuur had het hier ook over. Het nadeel van deze route (vind ik) is dat deze over dezelfde weg terug gaat. Aangezien ik liever een ronde maak, besloot ik te gaan voor de route naar White Plains / Armonk / Rye. Omdat deze start ten noorden van Central Park en wij in Brooklyn verbleven, heb ik er mijn eigen variant van gemaakt, waarbij ik me op sommige stukken heb laten helpen door de route builder functionaliteit van Strava. Strava maakt bij het creëren van routes gebruik van heatmaps, waarbij de meest gebruikte wegen over het algemeen worden gebruikt om van A naar B te komen. In totaal kwam mijn rit uit op 145km en 1060hm. Ik ben een paar keer verkeerd gereden, anders was ik op 140km uitgekomen.

Overzicht van de route.

Ready, Set, Go!
Allereerst zie hier de link naar mijn rit.

Eindelijk was het zover. Na een snel ontbijt, fietste ik om 7u de straat uit. De eerste zonnestralen schenen tussen de gebouwen door, dus het beloofde een mooie dag te worden. Iets waar je in New York niet aan ontkomt zijn stoplichten. Echt op iedere hoek van de straat staan ze. Ze zijn ingeregeld op tijd en houden geen rekening met daadwerkelijk verkeer. Ik heb nog nooit een rit gehad met zoveel stoplichten als vandaag. Gelukkig was het ‘s ochtends nog relatief rustig op de weg en kon ik regelmatig door rood licht fietsen (uiteraard altijd goed kijken of er niets aankomt). Iets wat ik normaal gesproken niet doe, maar om steeds alleen op een kruising op een stoplicht te wachten voelde nutteloos.

Uitzicht vanaf de Manhattan Bridge met een heerlijk ochtendzonnetje.

Aan de gehele westkant van Manhattan ligt een fietspad waar je behoorlijk door kunt fietsen en wat doorloopt tot aan de George Washington Bridge. Tot aan dit fietspad was het 10 kilometer stoplichtfietsen en heb ik 66 stoplichten geteld. Wel was het erg gaaf om met een ochtendzon over de Manhattan Bridge en tussen de wolkenkrabbers van Lower Manhattan te fietsen. Eenmaal aangekomen bij het fietspad kon ik lekker doorrijden op mijn aluminium ros (die overigens die dag een prima dienst heeft bewezen) en was het gezellig druk met andere fietsers en hardlopers. Met een heerlijk zonnetje en uitzicht op de Hudson begon het mooie deel van de rit.

Langs de westkust van Manhattan ligt een mooi fietspad.

Tot aan de George Washington Bridge was het lekker fietsen, waarna een korte steile zigzag klim van 12-15% volgde, om vervolgens iets meer landinwaarts te rijden. Helaas begon hier weer een serie stoplichten tot ik aankwam in het Van Cortlandtpark. Hier kreeg ik een vreemd kronkelend fietspad met prima asfalt voorgeschoteld met zo nu en dan korte pittige klimmetjes. Ik bleek op een golfbaan te fietsen en 2 golfende Amerikanen keken me vreemd aan toen ik voorbij kwam rijden. Gelukkig konden ze me vertellen hoe ik weer op de normale weg kwam.

George Washington Bridge.
Oops… Vastgereden op een golfbaan.

Ik vervolgde mijn weg richting White Plains. Hierbij reed ik een deel over de Bronx River Parkway. Dit voelde niet heel veilig en was te vergelijken met een 80-kilometer weg hier. Gelukkig ging de route na een paar kilometer van deze weg af en volgde een weg door een typisch Amerikaanse woonwijk en had ik voor het eerst het gevoel dat ik niet meer in New York City was en wat meer van het echte Amerika kon zien. Deze weg ging door tot aan de stad White Plains. Na White Plains reed ik een bosrijke omgeving met meren in en volgende wat simpel klimwerk om uiteindelijk op het meest noordelijke punt van de route weer terug naar het zuiden af te dalen richting Rye en verder langs de oostkust van de Hempstead Bay. Achteraf bleek dat ik ook nog een heel klein stukje door de staat Connecticut heb gereden, dus ik kan nu twee staten afvinken!

Typische Amerikaanse woonwijk met in de verte de wolkenkrabbers van White Plains.

De terugweg begon met een simpele afdaling (-2%) waarbij ik onbewust een 6e plek op een Strava-segment heb behaald. Ik had niet het idee dat ik ergens echt door heb lopen knallen, maar een top 10 klassering is toch altijd leuk. Doorklikken op het segment leerde dat er pas 8 fietsers met Strava langs zijn gereden, dus er waren er slechts 2 langzamer dan dat ik was ;). Dit verbaasde me, want waar de Amerikaanse wegen over het algemeen Belgisch aandeden, was dit een perfect stuk asfalt. Blijkbaar wordt er hier dus een heel stuk minder gefietst dan bij ons of ze volgen andere wegen.

Op het noordelijke punt van de route rijd je tussen bomen en water door.

De verdere terugweg ging langs een aantal high schools en fietste over het algemeen prima door. Hoe dichterbij NYC kwam, hoe meer stoplichten er kwamen. Omdat ik via de westkant van Manhattan weer terugwilde, voerde de route vervolgens dwars door de Bronx. Dit betekende dus weer veel stoplichten. Het laatste deel richting het fietspad ging over grote wegen met meerdere rijstroken en zo nu en dan invoegstroken voor auto’s. Ik had het idee hier op de snelweg te fietsen, maar fietspaden waren er ook niet en het was toch echt geen snelweg. De man bij de verhuur had gezegd dat je overal mag fietsen, behalve de snelwegen, dus ik zat goed. Toch was ik blij dat dit stuk voorbij was.

De terugweg dwars door de levendige Bronx.

Op de terugweg merkte ik met name in Manhattan en Brooklyn dat het een heel stuk drukker was dan ‘s ochtends en duurde het allemaal wat langer dan gepland voordat ik thuis was. Zeker op de Brooklyn Bridge was het superdruk met toeristen en was het bellen, roepen en opletten geblazen.

Drukte op de Brooklyn Bridge.

Samengevat
Ik kijk terug op een geslaagde rit en heb er erg van genoten. Met name om wat meer van Amerika te zien dan enkel NYC en daarnaast nog sportief bezig te zijn. Ondanks dat het wegdek niet overal top was, een aantal grote wegen niet heel relaxt fietsten en ik veel (heel veel) stoplichten ben tegengekomen, was het een mooi avontuur op de fiets. Omdat ik me er op had ingesteld heb ik me hier helemaal niet aan gestoord.

Een volgende keer zou ik wel een andere route kiezen (al doe ik dat bijna altijd wel) en ik raad deze route niet per definitie aan. Er zijn denk ik wel betere routes te bedenken startend vanaf Manhattan. Bijvoorbeeld door de George Washington Bridge over te steken naar Jersey. Mogelijk biedt de route van de Gran Fondo New York inspiratie voor je eigen route. Als je net als ik in Brooklyn verblijft kan het ook een mogelijkheid zijn om een fietsverhuur in Manhattan te zoeken en daar per metro naar toe te reizen of je fiets het eerste deel in de metro te vervoeren en pas in Manhattan te starten met fietsen. Dat scheelt al heel wat stoplichten (en tijd).

Veel locals die gericht willen trainen en op tijd thuis willen zijn kiezen ervoor om rondjes in het park te rijden (Prospect Park in Brooklyn of Central Park op Manhattan). Omdat je dan geen tot weinig stoplichten hebt kun je gerichter trainen, maar het is ook snel saai en absoluut niet avontuurlijk. Plezier gaat bij mij voor en de tocht die ik gereden heb zie ik meer als een dagje uit dan daadwerkelijk een training. Als dit ook is wat je zoekt, dan kan ik het je zeker aanbevelen om een fiets te huren en het buitengebied van New York te verkennen!

Ga je binnenkort ook fietsen rondom New York of heb je hier ervaring mee? Laat het dan gerust even weten!